Laadunhallintajärjestelmien
standardi ISO 9001 on parhaillaan uudistumassa 2015 versioon. Heinäkuussa
julkaistu FDIS (final draft international standard) -versio on jo saatavilla
SFS:n kautta englanninkielisenä versiona ja lopullista standardia odotellaan julkaistavaksi
syyskuussa, minkä jälkeen siitä laaditaan myös suomenkielinen käännös. Mitä
toimenpiteitä uudistus vaatii toimintansa jo sertifioineilta yrityksiltä? Entä
mitä mahdollisuuksia johtamisjärjestelmän päivitys voisi tuoda mille tahansa
yritykselle?
Laatujärjestelmä sanana erottaa
laatutyön erilliseksi yrityksen muusta toiminnasta – näin monesti ainakin
mielikuvissa. Kuitenkin kyse on ennen kaikkea johtamisjärjestelmästä, joka
hyvin toimiessaan antaa yritykselle valmiudet tunnistaa omat ja sidosryhmiensä
asettamat vaatimukset tuotteelle tai palvelulle. Lisäksi yritys saa
seurantatyökaluja toimiakseen asetettujen vaatimusten mukaisesti. Järjestelmä
tulisi siis aina rakentaa lähtökohtaisesti yrityksen omia tarpeita vastaavaksi, ei
standardia varten.
Standardin päivitys antaa 9001:n
mukaan toimintansa kuvanneille hyvän tilaisuuden tehdä ryhtiliike
organisaationsa johtamiseen.
Luonnollisesti myös niille organisaatioille, jotka eivät standardin
tuomaa systemaattisuutta ole vielä hyödyntäneet, on nyt tarjolla entistäkin
selkeämpi työkalu toiminnan tueksi.
Päivitetty standardi tulee nimittäin tuomaan organisaatioiden oikeaa
johtamista ja toimintajärjestelmässä kuvattua johtamista aidosti lähemmäksi
toisiaan. Kaikkea irrallisuutta pyritään välttämään ja esimerkiksi strategian
ja vaatimusten välistä yhteyttä tullaan korostamaan.
Ennen kaikkea laatujärjestelmän
uudistamisessa 9001:2008 -versiosta 9001:2015 -versioon oleellisimpina lisäyksinä
tulee olemaan organisaation sidosryhmien ja toimintaympäristön tunnistaminen
entistä laajemmin sekä kokonaisuuteen liittyvien riskien tunnistaminen ja
hallinta. Nyt mietitään siis omaa yritystä laajemmin arvoverkoston osana ja
aktiivisena toimijana. Organisaation
tulee tunnistaa sidosryhmien ja toimintaympäristön vaatimukset, jotka voivat
vaikuttaa laadunhallintajärjestelmään.
Kuva: tienhaara vie oikeaan suuntaan. |
Hyvä tapa on tunnistaa nämä
osapuolet esimerkiksi prosessikohtaisesti. Myös uutena vaatimuksena tullut
riskien tunnistaminen ja hallinta kehittää prosessien johtamista, kun
tunnistamisen lisäksi riskien poistamiseksi, välttämiseksi tai pienentämiseksi
tulee päättää toimenpiteistä ja seurannasta. Eikä toki kannata vain maalata
piruja seinille vaan on hyvä tunnistaa riskien lisäksi kehitysmahdollisuuksia
ja päättää myös niiden toimenpiteistä ja toteutumisen seurannasta. Tähän ohjaa
myös uusi standardi.
Kun tiedetään, että uusi
standardiversio tulee ohjaamaan organisaatioiden toimintaa ja kehittämistä
vuosikausia, on toimintajärjestelmän päivittäminen tai ensimmäistä kertaa
rakentaminen loistava mahdollisuus pysähtyä ja hakea organisaation johtamiseen,
kehittymiseen ja kasvuun uusia näkökulmia myös muualta, jopa peilaamalla omaa
toimintaa täysin poikkeaviin toimintaympäristöihin ja toimialoihin. Toiminnan
kuvaaminen järjestelmäksi on aina oppimiskokemus ja matka oman yrityksen
perimmäisen olemuksen ja jatkuvan kehittymisen äärelle.
Antti Huuskonen
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti