Konsultointiala kasvaa jatkuvasti, kun yritykset haluavat
keskittyä omaan ydinosaamiseensa ja ostavat tarvittavaa erikoisosaamista
ulkopuolelta. Alan on kuitenkin
muututtava ja kehityttävä. ” Yhä useampi yritys ostaa konsulteilta viisautta,
kun taas suurin osa konsulttiyhtiöistä myy vielä osaamista”, ruotii Jay Deragon
blogipostauksessaan Why management consulting will be disrupted. Ero on
mittavissa vaikuttavuudessa ja asiakkaan kokemalla hyödyllä.
Talentree tituleeraa itseään moderniksi konsulttitaloksi,
eikä silloin toimintatavoissakaan sovi jäädä viime vuoden puolelle. Olemme
aloittaneet rakentamaan omaa laatujärjestelmäämme, mutta haluamme vielä
enemmän; ymmärtää konsultointia itsessään, jotta voisimme tarjota
asiakkaillemme hyödyllisintä, tehokkainta ja samaan aikaan molemmille
osapuolille miellyttävintä palvelua. Miten asiakkaan saama hyöty
konkretisoituu? Kuinka ja millä yhteiskehittämisen käytännöillä saavutettaisiin
parasta mahdollista molemminpuolista arvontuotantoa? Etsimme mm. näihin
kysymyksiin vastausta tutkimusprojektissamme, jonka päässä siintää
kehittyneiden toimintatapojen lisäksi väitöstutkimus sekä tohtorin hattu.
Työssäni konsulttina pohdin arvontuotantoa kahdessa tasossa:
miten pystymme toimillamme hyödyttämään asiakasta kaikkein parhaiten ja kuinka
toisaalta varmistamme oman jatkuvan kehittymisemme koko ajan muuttuvassa kentässä.
Toiminta-ajatuksemme mukaan konsultin ja asiakkaan yhteistyö sanan
varsinaisessa merkityksessä parantaa arvontuotantoa sekä molemmissa osapuolissa
erikseen, että innovaationtuotantona yhteisessä rajapinnassa.
Perehtyessäni asiaan tarkemmin, huomasin, että
konsultointialan tutkijat ovat peräänkuuluttaneet juurikin samaista
toimintamallia omilla tahoillaan. (Varoitus: seuraa lyhyt akateeminen osuus.) Esimerkiksi
Grönroos ja Voima esittelivät keväällä 2013 ilmestyneessä artikkelissaan (Critical service logic: making sense of value
creation and co-creation) oheisen arvontuotantomallin.
Kuva1:Value Creation Spheres (adopted from Grönroos and Voima, 2013)
No niin, (kuiva) akateemikkous saa nyt riittää tältä erää. Uskon,
että kun tavoitteensa sanoo ääneen tai kirjoittaa paperille, intuitiivinen
päätöksenteko alkaa viedä elämää kohti tavoitteiden täyttymistä. Niinpä eräänä
kehitysiltapäivänä kerroin töissä, että haaveilen kauppatieteiden
jatko-opinnoista ja tohtorin hatusta. Asiat ovat edenneetkin määrätietoisesti
ja tässä sitä nyt ollaan: jatko-opintohakemus hyväksyttynä ja väitöstutkimus aluillaan.
Tutkimukseni pääaihe on innovaationtuotanto konsultin ja
asiakkaan rajapinnassa. Käytännön tasolla tutkin siis sitä, kuinka voimme
auttaa asiakkaitamme vielä paremmin, millaista yhteistyötä konsultin ja
asiakkaan rajapinnassa voisi olla, jotta molemmin puolinen hyöty nousisi arvoon
arvaamattomaan. Talentree pääsi lisäksi mukaan Tekesin rahoittamaan suurempaan
tutkimushankkeeseen, Liideriin, jonka osasena minäkin tutkimustani teen.
Kasvukausi ei lopu syksyyn!
Syysterveisin,
Suvi
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti