Suomalainen työelämä on muuttunut monella tapaa. Rakennemuutoksen
myötä perinteiset suorittavat työtehtävät jatkuvasti vähenevät ja työelämän osaamisvaatimukset
kasvavat. Työkirja – työelämän vallankumouksen perusteet –kirjan kirjoittaja Saku
Tuominen tiivistää työelämän muutokset kolmen ison pääkohdan alle:
2. Aikaperusteesta aikaansaannoksiin
3. Ulkopuolisesta pakottamisesta sisäiseen draiviin
Kaikki mainitut muutokset johtavat siihen, että henkilöstön
osaamisen jatkuva kehittyminen ja osaamisen laadukas johtaminen ovat nousseet yritysten
tärkeimmiksi kilpailukykytekijöiksi. Yhtä lailla tietotyöläisten työkyvystä ja
työhyvinvoinnista huolehtiminen on entistäkin tärkeämpää.
Samoilla linjoilla on tämänkertainen blogi-vieraamme, SympaOy:n Growth Director Taina Sipilä, joka näkee kilpailun osaajista kiristyneen
vuosi vuodelta. Työn luonne on muuttunut ja vaatimustaso kasvanut, minkä vuoksi
henkilöstön kehittämisen on oltava jatkuvaa. Tainan mukaan suurimpana ongelmana
suomalaisten yritysten henkilöstön kehittämisessä on kuitenkin se, että
HR-osaston aika kuluu rutiinien hoitamiseen. Jos HR-osaston ajasta yli puolet
menee tietojen etsimiseen, välittämiseen ja kokoamiseen, on hyvin vaikeaa
keskittyä olennaiseen. Jos taas HR-asiat kuuluvat toimitusjohtajan työnkuvaan,
on tuota aikaa kehittämiselle usein vieläkin vähemmän. Taina kertoo, että
vuonna 2005 perustettu yritys saikin alkunsa siitä, että yrityksissä oli aito
tarve systemaattiselle henkilöstön kehittämiselle ja nykyaikaiselle, koko
organisaation yhteiselle työkalulle.
Sympan ratkaisu asiaan on pilvipalveluna toimiva
henkilötietojärjestelmä, joka yhdistää HR-prosessit loogiseksi kokonaisuudeksi.
Sympan avulla onnistuvat kaikki tarvittavat prosessit, kuten rekrytoinnit,
työsopimusasiat, palkka- ja poissaoloasiat, kehityskeskustelut, osaamisen ja
suorituksen johtaminen, koulutussuunnitelmat, työhyvinvointikyselyt ja työsuhteen
päättäminen. Joustavasti yrityksen omiin tarpeisiin istutettuna. Järjestelmästä
saa myös aina ulos reaaliaikaisia raportteja, joista yrityksen johto saa
strategisesti tärkeää tietoa. Lisäksi Sympa on helposti integroitavissa muihin
järjestelmiin. Tainan mukaan Sympan etuja ovat lisäksi nopeus, ketteryys ja
usein myös hinta. Sympa on lisäksi ainut tarjolla oleva globaali pilvipalvelu
ja sen käyttöönotto on poikkeuksellisen helppoa.
Sympa HR järjestelmällä on käyttäjiä pk-yrityksissä,
suurissa yrityksissä ja julkisella sektorilla. Sympa on paketoinut myös uuden,
pk-yrityksille suunnatun järjestelmän. Taina kertoo, että Sympa HR Taimi palvelee
erinomaisesti henkilöstömäärältään pienempiä yrityksiä. Erityisesti
kasvuyritykset, osaamisintensiiviset ja toiminnoiltaan hajaantuneet yritykset
hyötyvät järjestelmästä, vaikka henkilöstömäärä olisi pienikin.
Investointi uuteen järjestelmään on yrityksissä mietittävä aina
tarkkaan. Henkilöstön kehittämiseen tehtävät satsaukset ovat usein hankalammin
perusteltavissa, koska taloudelliset hyödyt ovat nähtävissä vasta tulevilla
tilikausilla. Tämän päivän yrityksissä osataan kuitenkin olla
kaukokatseisempia, mistä kielii myös Sympan kasvutarina. Toisaalta Sympan kevyt
pilvipalvelu antaa myös välittömiä tuloksia tehokkuuden parantumisen kautta. Yrityksissä
kuitenkin ymmärretään, että investointi oman henkilöstön kehittämiseen ja
hyvinvoinnin parantamiseen on paras investointi yrityksen tulevaisuudelle. Tekniikan, päätelaitteiden ja käyttömukavuuden
kehittyminen tuo mukanaan sen, että myös kynnys järjestelmien käyttöönotolle
laskee tulevaisuudessa entisestään.
Sympan kasvutarinassa keskeisessä roolissa ovat myös osaavat
kumppanit, jotka voivat auttaa järjestelmän käyttöönotossa ja HR-prosessien
kehittämisessä. Talentree Oy ja Sympa aloittavat syksyllä 2013
kumppanuusyhteistyön, jonka myötä pystymme auttamaan asiakkaitamme entistä
paremmin ja monipuolisemmin. Sympan järjestelmän avulla hoidetaan jatkossa myös
Talentreen omat HR-prosessit.
Blogi-terveisin,
Olli
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti