keskiviikko 25. syyskuuta 2013

Tutkimusta konsultoinnin syvimmän olemuksen parantamiseksi


Konsultointiala kasvaa jatkuvasti, kun yritykset haluavat keskittyä omaan ydinosaamiseensa ja ostavat tarvittavaa erikoisosaamista ulkopuolelta.  Alan on kuitenkin muututtava ja kehityttävä. ” Yhä useampi yritys ostaa konsulteilta viisautta, kun taas suurin osa konsulttiyhtiöistä myy vielä osaamista”, ruotii Jay Deragon blogipostauksessaan Why management consulting will be disrupted. Ero on mittavissa vaikuttavuudessa ja asiakkaan kokemalla hyödyllä.

Talentree tituleeraa itseään moderniksi konsulttitaloksi, eikä silloin toimintatavoissakaan sovi jäädä viime vuoden puolelle. Olemme aloittaneet rakentamaan omaa laatujärjestelmäämme, mutta haluamme vielä enemmän; ymmärtää konsultointia itsessään, jotta voisimme tarjota asiakkaillemme hyödyllisintä, tehokkainta ja samaan aikaan molemmille osapuolille miellyttävintä palvelua. Miten asiakkaan saama hyöty konkretisoituu? Kuinka ja millä yhteiskehittämisen käytännöillä saavutettaisiin parasta mahdollista molemminpuolista arvontuotantoa? Etsimme mm. näihin kysymyksiin vastausta tutkimusprojektissamme, jonka päässä siintää kehittyneiden toimintatapojen lisäksi väitöstutkimus sekä tohtorin hattu.



Työssäni konsulttina pohdin arvontuotantoa kahdessa tasossa: miten pystymme toimillamme hyödyttämään asiakasta kaikkein parhaiten ja kuinka toisaalta varmistamme oman jatkuvan kehittymisemme koko ajan muuttuvassa kentässä. Toiminta-ajatuksemme mukaan konsultin ja asiakkaan yhteistyö sanan varsinaisessa merkityksessä parantaa arvontuotantoa sekä molemmissa osapuolissa erikseen, että innovaationtuotantona yhteisessä rajapinnassa.
Perehtyessäni asiaan tarkemmin, huomasin, että konsultointialan tutkijat ovat peräänkuuluttaneet juurikin samaista toimintamallia omilla tahoillaan. (Varoitus: seuraa lyhyt akateeminen osuus.) Esimerkiksi Grönroos ja Voima esittelivät keväällä 2013 ilmestyneessä artikkelissaan (Critical service logic: making sense of value creation and co-creation) oheisen arvontuotantomallin.


Kuva1:Value Creation Spheres (adopted from Grönroos and Voima, 2013)

No niin, (kuiva) akateemikkous saa nyt riittää tältä erää. Uskon, että kun tavoitteensa sanoo ääneen tai kirjoittaa paperille, intuitiivinen päätöksenteko alkaa viedä elämää kohti tavoitteiden täyttymistä. Niinpä eräänä kehitysiltapäivänä kerroin töissä, että haaveilen kauppatieteiden jatko-opinnoista ja tohtorin hatusta. Asiat ovat edenneetkin määrätietoisesti ja tässä sitä nyt ollaan: jatko-opintohakemus hyväksyttynä ja väitöstutkimus aluillaan.
 
Tutkimukseni pääaihe on innovaationtuotanto konsultin ja asiakkaan rajapinnassa. Käytännön tasolla tutkin siis sitä, kuinka voimme auttaa asiakkaitamme vielä paremmin, millaista yhteistyötä konsultin ja asiakkaan rajapinnassa voisi olla, jotta molemmin puolinen hyöty nousisi arvoon arvaamattomaan. Talentree pääsi lisäksi mukaan Tekesin rahoittamaan suurempaan tutkimushankkeeseen, Liideriin, jonka osasena minäkin tutkimustani teen.
Kasvukausi ei lopu syksyyn!
Syysterveisin,
Suvi

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti